En multipotensialist?Jan Robert Johnsen - multipotensialist

Jeg har bakgrunn fra både design og teknologi, og trives best i krysningspunktet der disse disiplinene møtes. Jeg har jobbet med veldig mye forskjellig og har vel diagnosen «multipotensialist», men ser man litt stort på det så handler det meste om mennesker og kommunikasjon.

Jeg er både nevenyttig og analytisk på en gang, noe jeg synes er viktig om man skal løse komplekse utfordringer, utvikle nye konsepter, være en god leder og ikke minst skape fantastiske tjenester.

      

Prosjektledelse

Jeg har jobbet i en rekke forskjellige bransjer, men leveransene har ofte vært i krysset mellom teknologi og design. Det viktigste har alltid vært å forstå hvem kunden er, og sørge for en så god involvering av dem i arbeidsprosessen som mulig. En dyp forståelse av kundehverdagen, omgivelsene og i hvilken kontekst tjenestene skal brukes, er alltid viktig for god servicedesign.

Skal man lykkes å levere en tjeneste som begeistrer må man levere både god funksjonell kvalitet, men også en emosjonell tilknytning som oppfattes som viktig og positiv av brukerne. Derfor er vellykkede leveranser alltid tett knyttet til individets oppfatningen av leverandørens merkevare og identitet. Jeg har ledet leveranser innenfor følgende områder:

  • Startups- og selskapsetablering
  • Identitet- og merkevareutvikling
  • Community Building og bruk av sosiale medier
  • Tjenesteutvikling på web / apps
  • Soft- og hardwareutvikling
  • Reiselivs- og restaurantkonsepter
  • Utvikling av lokaler og interiør
  • Utvikling av arenaer og større eventer

Prosessledelse

I hverdagen bruker man rutiner for de oppgavene som er definerte, og når man jobber på frihånd eller i prosjekter bruker man i tillegg sine kunnskaper og erfaringer. Men ofte har man behov for å se på ting med nye perspektiver, organisere kompleksitet, kommunisere bedre eller involvere andre mennesker for å åpen opp for nye tanker og idéer. Da er det viktig å ha en god verktøykasse.

Jeg har samlet på verktøy hele livet og jobbet med andre for å lage en god del av dem – og selvsagt hacket andres for å få dem til å fungere slik jeg vil. I tillegg er det fint å være litt «handyman» så man kan improvisere og tilpasse verktøyene underveis. Det er stadig rotasjon i min kasse, men her er en liste over hva noen av verktøyene kan brukes til:

  • Generelle idéprosesser
  • Identitetsprosesser
  • Forretningsmodellering
  • Bedriftskultur
  • Kundeløftedesign
  • Produktidé-evaluering
  • Storytelling
  • Elevator Pitch
  • Message Mapping
  • Kjerneverdier og «husregler»
  • Visjon & Misjon
  • Språkprofiler / Tone of Voice
  • Kommunikasjons-memer