Generasjon [Young Adult Here] Y

By 23 February, 2013Forside, Organisering, Rekruttering

De er Facebook-generasjon. De er født og oppvokst med internett. Det er noe de konstant lever i. Det er så umerkelig og usynlig som luften vi puster. For den etnisk digitale generasjon er internettet livets operativsystem hvor de lærer, leker, deler, diskuterer, flørter, bygger nettverk og karriere.

Deres forventinger til arbeidplassen vil være sterkt preget av oppveksten online. De vil kreve at det sosiale arbeidsmiljøet gjenspeiler det sosiale miljøet på nett, i stedet for et byråkratisk modell fra forrige århundre.

De har et sterk ønske om å endre ting til de bedre og de vet at de kan påvirke både globalt og lokalt. De vil derfor ha en arbeidsplass med et sterkt og ekte sosialt engasjement i tillegg til en interessant og faglig utfordrene jobb.

De tror ikke lenger på autoriteter som kontrollerer, men ønsker dialog med sine ledere og kolleger, medarbeidere og kunder på en helt annen måte enn det de fleste organisasjoner er designet for i dag. Det vil i mange år fremover være medarbeiderens marked, så hva ville du foretrukket?

Den virksomheten som etterspør din kunnskap, kreativitet og ditt fulle engasjement, men som så stikker personalhåndboken i hendene dine den første dagen så du kan lese deg frem til hvilke verdier du nå skal ha? Hvor du må fakturere 80% av din tid og du blir målt og veid på det resultatet du har skapt på bunnlinjen, ikke på hva du faktisk skaper av verdi for kunden?

Eller den virksomheten hvor du kan være lidenskapelig, øke din kunnskap og utfolde ditt talent med lov til å feile? Hvor det man er organisert smidig og ikke er redd for forandringer, men ofte søker usikkerheten fordi det er på denne arenaen man finner nye muligheter? Hvor man jobber i tverrfaglige team og kan lære av andre? Hvor nettverk og grupper oppstår etter behov og man leder seg selv? Hvor det finnes dyp tillit og du har frihet og ansvar?

Vil du bruke arbeidsdagen – en stor del av ditt liv i en virksomhet der aksjonærene og markedskulturen eier din hverdag, eller vil du legge innsatsen i en organisasjon hvor det er plass til hele mennesker? Vil du velge den virksomheten som kun er et kult brand, eller ha en tilhørighet til et fellesskap og et sted? Vil du leve som en kopi og la markedsavdelingen fortelle din historie, eller vil du fortelle den selv?

« – skjerp deg, bortskjemte faen», var budskapet fra en venninne av meg til generasjon Y. Hun mente vi ikke trengte sy puter under armene på disse unge menneskene, men at de måtte tilpassse seg virkeligheten. Jeg vet altså at folk er uenige med meg og kanskje overdriver jeg utfordringene her? Men jeg mener det er et mål i seg selv å forandre virkeligheten til noe bedre. Vi får uansett sannheten snart; generasjon Y er på vei ut i arbeidslivet de neste årene og deres valg vil bli observert av mange. Noe ligger selvsagt som et problem i selve generasjonen som vi har oppfostret, men likevel kan vi kanskje tilby en litt annen arbeidplass til de som nå banker på?

Hvorfor ble det slik? Her er en bra artikkel fra Huffington Post.